
Od 25 listopada w naszej ofercie dostępne będą akwarele Pani Aliny Skiby w formie ręcznie złoconych grafik w różnych rozmiarach.
ALINA SKIBA
KILKA SŁÓW O SOBIE I SWOJEJ TWÓRCZOŚCI
Jestem Synestetyczką od zawsze. Od zawsze inaczej postrzegałam i odczuwałam otaczającą mnie rzeczywistość. Cyfry i Litery zawsze miały swoje ustalone niezmienne kolory, kształty, smaki i dźwięki. To mój swoisty alfabet. W zdaniach tworzyły zestawy płynących korowodów informacji, jak również pięknych obrazów.
Synestezja to genialność umysłu - mózgu , który odbiera świat wieloma zmysłami na raz, operuje swoistą logiką.
Mój alfabet Synestetyka jest taki sam, od najwcześniejszych lat, który powstał niezależnie ode mnie. Jako małe dziecko myślałam , że każdy tak widzi i odczuwa jak ja. W miarę upływu czasu zdałam sobie sprawę, że to nie jest typowe widzenie i odczuwanie. Zajęło mi ponad 20 lat aby udoskonalić swoje niecodzienne umiejętności, aby stworzyć własny system oraz zdobyć wiedzę na temat czym jest Synestezja, i jak bardzo rożni się ona od powszechnie występującej.
Synestezja to genialność umysłu - mózgu , który odbiera świat wieloma zmysłami na raz, operuje swoistą logiką.
Mój alfabet Synestetyka jest taki sam, od najwcześniejszych lat, który powstał niezależnie ode mnie. Jako małe dziecko myślałam , że każdy tak widzi i odczuwa jak ja. W miarę upływu czasu zdałam sobie sprawę, że to nie jest typowe widzenie i odczuwanie. Zajęło mi ponad 20 lat aby udoskonalić swoje niecodzienne umiejętności, aby stworzyć własny system oraz zdobyć wiedzę na temat czym jest Synestezja, i jak bardzo rożni się ona od powszechnie występującej.

Ukończyłam Szkołę Filmową w Łodzi oraz Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie mieszkałam. Malowałam monochromatyczne obrazy, oleje, w brązach, i kolorach ciemnego indygo. Nie chciałam jednak malować w takich zachowawczych kolorach, a kolory jaskrawe, tzw z tuby mnie przerażały. Przestałam więc malować na wiele lat. Zajęłam się filmem. Cudowna adrenalina i możliwość tworzenia ruchomych obrazów filmowych zaspokoiła mnie na wiele lat.
Zrealizowałam z sukcesem kilka filmów autorskich, symbolicznych, w rozmaitych technikach,od aktorskich, po animację. Jednak ta pasja twórczości filmowej , bycia reżyserem i autorką scenografii również się wyczerpała. Zaczęła mnie nudzić. Doświadczyłam uczucia pustki, mimo wielu uzdolnień i dorobku twórczego. Brakowało mi malarstwa, bycia sam na sam ze swoją wyobraźnią i swoimi odczuciami.
Zrealizowałam z sukcesem kilka filmów autorskich, symbolicznych, w rozmaitych technikach,od aktorskich, po animację. Jednak ta pasja twórczości filmowej , bycia reżyserem i autorką scenografii również się wyczerpała. Zaczęła mnie nudzić. Doświadczyłam uczucia pustki, mimo wielu uzdolnień i dorobku twórczego. Brakowało mi malarstwa, bycia sam na sam ze swoją wyobraźnią i swoimi odczuciami.

Dopiero po urodzeniu syna i córki odważyłam się malować tak jak zawsze czułam. Przestałam się bać tego co odczuwałam. W ten sposób powstały pierwsze dwa wielkie obrazy, „ Invitation to Life” oraz „ You Can Fly”.
Zaczęłam malować wielkoformatowe akwarele , zmieniając stosowaną zazwyczaj technikę transparentnej akwareli, na mocną w kolorach , gęstą i bardzo przestrzenną. Przerobiła w ten sposób lekkie malarstwo akwarelowe na mocne , przypominające olejne – malarstwo akwarelowe w moim własnym stylu i technice. Technikę doskonalę stale, jest niezwykle pracochłonna i wymaga wielokrotnego nakładania farb akwarelowych na papier.
Ten dotyk doskonałego papieru, sprawia mi zawsze wielka radość. To pozostałość po moim wykształceniu grafika . Najpierw szkicuję na papierze ołówkiem. Potem jak powstanie precyzyjny rysunek jedną linią , nakładam kleje maskujące. One pokrywają te części papieru które mają pozostać białe. Białej farby nie używam.
Zaczęłam malować wielkoformatowe akwarele , zmieniając stosowaną zazwyczaj technikę transparentnej akwareli, na mocną w kolorach , gęstą i bardzo przestrzenną. Przerobiła w ten sposób lekkie malarstwo akwarelowe na mocne , przypominające olejne – malarstwo akwarelowe w moim własnym stylu i technice. Technikę doskonalę stale, jest niezwykle pracochłonna i wymaga wielokrotnego nakładania farb akwarelowych na papier.
Ten dotyk doskonałego papieru, sprawia mi zawsze wielka radość. To pozostałość po moim wykształceniu grafika . Najpierw szkicuję na papierze ołówkiem. Potem jak powstanie precyzyjny rysunek jedną linią , nakładam kleje maskujące. One pokrywają te części papieru które mają pozostać białe. Białej farby nie używam.

Maluję powoli i metodycznie, mimo że tematem moich obrazów są zawsze Emocje i Uczucia. To spora trudność , bo ogranicza moje emocje, powoli zapełniam obraz kolorami. W akwareli bowiem nie można się cofnąć, nie można nic poprawić lub przerobić, co jest możliwe w innych technikach malarskich.
Czas namalowania obrazu to kilka tygodni, czasami miesięcy, w zależności od formatu obrazu. Nie maluję obrazów małych, najmniejsze to 100 cm x70 cm. Daje mi to możliwość precyzji poszczególnych elementów. Zmieniam i doskonalę technikę, która mimo kilkuset akwareli nadal się zmienia, tak jak zmienia się zapotrzebowanie klientów i moje odczucia Synestetyczne.

Moim marzeniem jest namalowanie panoramicznego obrazu , około 3 metrowego, Rajskiego Ogrodu, pełnego lecących ptaków i ryb, podwodnych krain, wielkich kwiatów, bez kończącej się kompozycji, tak jak by to był fragment większej rzeczywistości ... tętniące barwami ze złotymi szarfami nieskończoności, z drobinkami złota …jak płynąca rzeka kolorów i kształtów.

Malowałam i maluję z intencjami, spełniają one bardzo istotną funkcję. Wyżej wymienione moje pierwsze dwa obrazy mimo , że malowane na zamówienie , malowałam przede wszystkim dla siebie. Symboliczne wielkie irysy dawały mi świadomość własnej kobiecości i biologii kobiety. Były esencją życia. Podczas gdy wielki ptak i lecąca nad nim ryba miały za cel uświadomienie , że można pokonać swoje słabości, można osiągnąć wysokie loty we wszystkim, bez ograniczeń.
Zaczęłam malować jedynie na zamówienia. Osoba , dla której malowałam stawała się i nadal staje moim bohaterem, a moją intencją jest symboliczny temat zawarty w obrazie. To co jest najważniejsze w zapotrzebowaniu mojego klienta.
Czyli zarówno Happiness ( rozwijanie uczucia radości w życiu), Beauty ( rozwijanie wrażliwości na świat i to co najbliżej ), Love ( taniec miłości i jego potrzeba ) itd.
Namalowałam według tej zasady dziesiątki obrazów, które znajdują się w różnych miejscach na świecie. Aby więcej rozpowszechnić moje symboliczne malarstwo uruchomiłam pierwszą serię grafik. Pierwsza z nich jest dostępna w sklepie Lilio. Cała kolekcja to 35 grafik, złoconych w różnych formatach.
Powstały również wielkoformatowe grafiki złocone, również do zakupu w sklepie, na indywidualne zamówienia.
Zaczęłam malować jedynie na zamówienia. Osoba , dla której malowałam stawała się i nadal staje moim bohaterem, a moją intencją jest symboliczny temat zawarty w obrazie. To co jest najważniejsze w zapotrzebowaniu mojego klienta.
Czyli zarówno Happiness ( rozwijanie uczucia radości w życiu), Beauty ( rozwijanie wrażliwości na świat i to co najbliżej ), Love ( taniec miłości i jego potrzeba ) itd.
Namalowałam według tej zasady dziesiątki obrazów, które znajdują się w różnych miejscach na świecie. Aby więcej rozpowszechnić moje symboliczne malarstwo uruchomiłam pierwszą serię grafik. Pierwsza z nich jest dostępna w sklepie Lilio. Cała kolekcja to 35 grafik, złoconych w różnych formatach.
Powstały również wielkoformatowe grafiki złocone, również do zakupu w sklepie, na indywidualne zamówienia.

Obecnie pracuję nad serią Aniołów, według starych opracowań. To długi proces powstawania najpierw szkiców, potem obrazów. Malowanie w mojej unikatowej technice jest czasochłonne i niezwykle precyzyjne. Anioły będą malowane według mojego odbioru Synestetycznego , w zgodzie z moimi kolorami Liter i Cyfr. Jako pierwsze powstanie Gabriel, Michał i Rafael. Posiłkuję się prastarą wiedzą , która jest pomocna w powstawaniu obrazów.
Moim celem stała się praca dla innych, poprzez malowanie obrazów na zamówienia i rozwijanie odczuć synestetycznych u swoich klientów. Stale pracuję nad moimi umiejętnościami odbierania odczuć innych ludzi, przetwarzania ich w formie obrazów oraz w ten sposób spełnianie ustalonych potrzeb. Kontakt z klientem to jak misterium duszy, niezwykle ważny proces, aby spełnić oczekiwania, aby symbolika zawarta w obrazie spełniła swój cel. Sam proces malowania to jak wirtualna psychoterapia, trwa w czasie jak modlitwa z intencją.

Stale rozwijam swoje odczucia Synestezyjne, zarówno we własnej twórczości malarskiej i filmowej, jak również w czasie zajęć ze studentami. Prowadzę warsztaty rozwoju kreatywności dla osób wrażliwych i chętnych do rozwijania swoich umiejętności. To również moja pasja i cel działań.
Dla przykładu:
Litera M = Kolor Niebieski
Litera R = Kolor Różowy
Litera SZCZ = Kolor Złoto- Srebrny
Litera H = Kolor Jasnej Zieleni Oliwkowej
SŁOWA W SYNESTEZJI
Miłość = Błękitna Rzeka, z drobinkami złota i srebra unoszącymi się nad nią. Smak brzoskwini, zapach źródlanej wody i lasu świerkowego. Litera M = Błękitna, płynąca
Radość życia - Tańczące różowe i malinowo czerwone płomyki pełne światła, smak poziomki i maliny, szum morza. Litera R = Czerwona- malinowo/Różowa
Szczęście - złoto- srebrny deszcz spadający z nieba i stający się fontanną. Litera Srebrna i Złota, przenikająca się. Dźwięk perełek toczących się po podłodze, sztucznych ogni... etc.
Harmonia - zielone , lekko oliwkowe łąki , małe nieskończone pagórki po sam horyzont, nad nimi błękitno- białe chmurki, ciepły lekki wietrzyk, poranek słoneczny, łąki usiane małymi filetowymi dzwoneczkami ( kwiatkami),oraz dźwięki dzwoneczków- instrumentów, smak dojrzałych moreli. Kolor H - zieleń jasna, oliwkowa
Spełnienie - Kolor S - jasno żółty, ciepły piasek pod stopami, żółty miękki, aksamitny. Bezmiar przestrzeni złotego piasku, ze słońcem na horyzoncie. Smak dojrzałego Mango.
Radość życia - Tańczące różowe i malinowo czerwone płomyki pełne światła, smak poziomki i maliny, szum morza. Litera R = Czerwona- malinowo/Różowa
Szczęście - złoto- srebrny deszcz spadający z nieba i stający się fontanną. Litera Srebrna i Złota, przenikająca się. Dźwięk perełek toczących się po podłodze, sztucznych ogni... etc.
Harmonia - zielone , lekko oliwkowe łąki , małe nieskończone pagórki po sam horyzont, nad nimi błękitno- białe chmurki, ciepły lekki wietrzyk, poranek słoneczny, łąki usiane małymi filetowymi dzwoneczkami ( kwiatkami),oraz dźwięki dzwoneczków- instrumentów, smak dojrzałych moreli. Kolor H - zieleń jasna, oliwkowa
Spełnienie - Kolor S - jasno żółty, ciepły piasek pod stopami, żółty miękki, aksamitny. Bezmiar przestrzeni złotego piasku, ze słońcem na horyzoncie. Smak dojrzałego Mango.
GALERIA ZDJĘĆ









