Potęga marketingu wizualnego w dzisiejszym świecie internetu

Potęga marketingu wizualnego w dzisiejszym świecie internetu

Znaczenie marketingu wizualnego

XXI wiek to czas ogólnoświatowego dostępu do informacji. Stwierdzenie, że to właśnie informacja rządzi światem, nie byłoby dzisiaj odległe od rzeczywistości. Nawet dzisiejsze międzynarodowe konflikty opierają się przede wszystkim na wojnie informacyjnej. Umiejętność skutecznego trafienia do konkretnych grup społecznych jest kluczowa w każdej gałęzi gospodarki. Dlatego marketing jest kluczowym warunkiem sukcesu — czy to Spin City casino online, sklep internetowy, czy cokolwiek innego, co jest oferowane na szerszą skalę niż lokalny rynek.

Niezwykle istotnym czynnikiem skutecznego marketingu, jest przedstawienie wizualne, które zyskało na znaczeniu w dobie rozwijającego się Internetu. Użytkownik zewsząd jest dosłownie zalewany informacjami i mimowolnie nauczył się je filtrować, dlatego należy stworzyć coś, co zatrzyma na chwilę jego uwagę. Na tym właśnie polega marketing wizualny.

Czym jest marketing wizualny?

Jak sama nazwa wskazuje, marketing wizualny to forma przedstawienie konkretnego produktu lub usługi za pomocą takich form jak grafika, zdjęcie, animacja lub film. Jego zadaniem jest zwrócenie uwagi odbiorcy, a następnie wywołanie emocji, zachęcenie do działania oraz utrwalenie marki produktu/usługi w pamięci.

Warto zaznaczyć, że bardzo często chodzi przede wszystkim o zwrócenie uwagi odbiorcy, niekoniecznie przekazując wartościową treść. Wielokrotnie udowodniono, że reklama niekoniecznie musi być dobra merytorycznie. Wręcz przeciwnie, często tworząc coś kontrowersyjnego lub dziwnego wywoła się większe poruszenie u odbiorcy, niż tworząc prostą, powtarzalną kampanię marketingową

Z pewnością każdy spotkał się z sytuacją, kiedy ktoś mówi: „nie lubię tej reklamy”, „ta reklama mnie denerwuje”. Z jednej strony można odnieść wrażenie, że marketing nie działa, bo wywołuje negatywne uczucia u odbiorcy. Jednak w rzeczywistości na tyle oddziaływał na jego emocje, że marka znacznie silniej utrwaliła się w jego pamięci.

Efekt jest doskonale wszystkim znany. Wybierając produkty w sklepie, podświadomie chętniej sięgamy po artykuły znane, niż te, o których nigdy się nie słyszało. Wtedy kupowanym produktem jest ten z „dziwnej” reklamy.

Przykłady reklamy wizualnej

Reklama wizualna może występować w różnych formach i zależy przede wszystkim od miejsca publikacji oraz grupy docelowych odbiorców. Oto najczęściej spotykane rodzaje marketingu wizualnego:

  • Zdjęcie — bardzo często wykorzystywany format, stosowany przez agencje marketingowe działające w branży beauty. Zdjęcie ma przedstawić produkt w jak najlepszej formie, często z wykorzystaniem modela, który prezentuje go w „idealnych” warunkach.

  • Grafika — zasada działania jest podobna do zdjęcia. Jednak w tym przypadku najczęściej głównym bohaterem jest dany produkt lub usługa, która jest przedstawiona w efektowny, zwracający uwagę odbiorcy sposób.

  • Infografika — grafika przedstawiająca daną markę wraz z interesującymi faktami, prezentującymi jej zalety oraz przewagę nad konkurencją.

  • Mem — nowoczesny, często kontrowersyjny model reklamy, który występuje w mediach społecznościowych. Polega na wykorzystaniu popularnej humorystycznej grafiki z dodatniemu kontekstu nawiązującego bezpośrednio do danej marki. Niezwykle skuteczna forma wśród młodszych grup docelowych.

  • Film — doskonale wszystkim znana forma reklamy wideo, która najczęściej jest wykorzystywana w mediach nastawionych na przekaz multimedialny. Reklama w tej formie jest najdroższa, ale nie zawsze najskuteczniejsza. Wymaga odpowiedniego balansu informacji, atrakcyjności wizualnej oraz skutecznego oddziaływania na odbiorcę.
 

Marketing wizualny w świecie internetu
 

Dlaczego marketing wizualny jest skuteczny?

Przeciętny internauta przegląda „wzrokowo”, błyskawicznie przeskakując pomiędzy kolejnymi portalami internetowymi w poszukiwaniu informacji, które są mu potrzebne. Dlatego standardowa forma reklamy tekstowej na niego nie zadziała. Błyskawicznie ją wychwyci i przeskoczy do tego, czego szuka. Dlatego w sieci kluczowy jest marketing wizualny — szczególnie w dobie wirali i memów.

Jeżeli coś wzbudzi zainteresowanie odbiorcy, to sukces może być spektakularny. Wielokrotnie zdarzało się, że konkretna reklama wzbudziła tak duże emocje, że rozeszła się po całym Internecie i dotarła do setek milionów odbiorców.

Idealnym przykładem sukcesu marketingu wizualnego w Internecie jest reklama „The Epic Split” — 75-sekundowy film, z 2013 roku, na którym popularny aktor Jean-Claude Van Damme wykonuje szpagat pomiędzy dwoma jadącymi ciężarówkami Volvo. Gdyby spojrzeć na to całkowicie z boku i cofnąć się jeszcze do momentu wdrożenia tego pomysłu w życie, to wydaje się całkowicie bez sensu. Jednak efekt był całkowicie odwrotny. Reklama rozeszła się wiralem po Internecie i dzisiaj ma miano „kultowej”, o której się wspomina, jako o czymś nadzwyczajnym. W ciągu 9 dni została obejrzana 40 milionów razy, a dzisiaj licznik wskazuje już blisko 120 milionów wyświetleń na samym YouTube. To ogromny sukces, za który każda marka świata wyłożyłaby grube miliony dolarów.

Jak tworzyć odpowiednie treści dla marketingu wizualnego?

Wybranie dobrych treści dla marketingu wizualnego jest bardzo trudne. Dlatego najlepiej jest zgłosić się do specjalistów z tej branży. Czynników warunkujących stworzenie skutecznej reklamy jest bardzo dużo.

Należy rozważyć:

  • Cel reklamy — określenie, co chce się osiągnąć, tworząc daną reklamę. Może to być zwiększenie rozpoznawalności marki albo konkretnego produktu lub otworzenie się na nowe środowisko.

  • Grupę docelową — treści powinny być dostosowane do konkretnego rodzaju odbiorcy. Każda grupa wiekowa cechuje się innymi wymaganiami i czynnikami, które zwracają ich uwagę oraz wywołują emocje.

  • Kanał dystrybucji — telewizja, gazeta, strona internetowa, bilbord lub media społecznościowe. Każdy kanał dystrybucji charakteryzuje się nieco innym formatem skutecznego przedstawienia informacji.

  • Format — zdjęcie, grafika, mem, infografika, film — każdy ma swoje mocniejsze i słabsze strony. Różnią się także pod względem warunków finansowych.

  • Jakość — za jakością niekoniecznie idzie efekt. Niekiedy wystarczy stworzyć coś prostego, ale wyrazistego, a efekt będzie znacznie lepszy.

  • Oryginalność — jeden z kluczowych aspektów dzisiejszej reklamy wizualnej. Standardowe reklamy często są po prostu nudne. Dlatego, żeby zwrócić uwagę, tworzy się często coraz dziwniejsze, oryginalniejsze treści.

  • Psychologię koloru — barwy oddziałują na emocje odbiorcy. W zależności od celu, jaki chce się osiągnąć, należy wybrać kolorystykę, która będzie podświadomie wywoływać konkretne reakcje emocjonalne. To szczególnie ważne w przypadku marketingu związanego z jedzeniem.

Wykorzystując te wszystkie aspekty, można stworzyć coś oryginalnego — co odniesie sukces.

Marketing wizualny to jedna z najprzyjemniejszych w odbiorze form reklam

Panuje powszechna opinia, że reklamy są czymś niepożądanym. Jednak to właśnie na nich stoi dzisiejszy świat Internetu. Dlatego warto je tolerować — zwłaszcza w przystępnej wizualnej formie. Dzięki marketingowi można korzystać za darmo z mediów społecznościowych, serwisów informacyjnych, czy mediów społecznościowych. Jeżeli przy tym trzeba od czasu do czasu zerknąć na jakąś często przyjemną reklamę, to warto przymknąć na to oko.

 

Używamy cookies